34. Int. Lietz Sport Jänner Rallye 2019
Na úvod je třeba říct, že si Jänner Rallye dala v roce 2016 a 2017 pauzu, aby se vloni vrátila zpátky do rakouského mistrovství. Pořadatelé se rozhodli dát vale evropskému šampionátu a doufali, že výjimečnost jejich zimní soutěže přiláká na start kromě účastníků domácího mistrovství i početnou zahraniční skupinu. Bohužel krátce po svátcích se moc posádek do kokpitů svých vozů vrátit ještě nechtělo a na startu se tak objevilo jen 51 dvojic. Ze zahraničí přicestovalo do Mühlviertelu šest českých, čtyři německé, jedna maďarská a jedna italská dvojice. O co chudší nadílkou se mohla pochlubit startovní listina, o to bohatší nadílku sněhovou přichystalo počasí.
Sníh kompletně zakryl tratě už před startem rally. V pátek po poledni však začalo znovu hustě sněžit, krajina se změnila v pohádkovou, ale posádkám hustý sníh spíše přichystal spoustu dramat. A jelikož sněžení neustávalo ani v sobotu, začaly krušné časy i pořadatelům. Ti se museli postarat o zprůjezdnění úseků, na které popadaly stromy a odklidit obří nánosy sněhu. Nakonec to naštěstí odnesla zrušením pouze jediná rychlostní zkouška. Pro posádky však bylo mnohdy náročnější se vůbec na start jednotlivých testů dostat a příjezdové cesty zdobila spousta zapadaných speciálů. Do cíle nakonec dorazilo 31 dvojic, z toho šest díky využití Rally2. I přes tyto problémy je jasné, že zimní soutěž má vypadat právě takhle.
Prim v soutěži měly samozřejmě hrát speciály kategorie R5, kterých se na startu objevilo devět. Simon Wagner vloni přišel o jisté vítězství odstoupením pro technickou závadu na závěrečném přejezdu. Historické Mazdě 323 GT-R tak dal vale a přestoupil do Škody Fabia R5. Se stejným speciálem bude letos o rakouský titul bojovat jeho bratr Julian a první cesta za body ho čekala právě teď v okolí Freistadtu. Hlavním soupeřem mladého Wagnera bude celý rok Hermann Neubauer. Mistr Rakouska z roku 2016 se po evropské anabázi vrací s Fordem Fiesta R5 na domácí tratě. V těžké konkurenci se chtěl prosadit obhájce loňského vítězství Johannes Keferböck vybavený Fabií R5. Se stejným vozem se představil i Gerhard Aigner, který v loňské sezóně s Keferböckem neúspěšně bojoval o post vicemistra. Premiéru za volantem R5 si odbyl na své domácí soutěž místní pekař Ernst Haneder a nechyběl ani rychlý Gerald Rigler s druhou Fiestou R5 ZM Racing Teamu.
I přes přezbrojení Simona Wagnera na modernější techniku, na startu nechyběla početná skupina vozů Mazda. Místní prodejce japonské značky Markus Stockinger začal časem ve třetí desítce, ale už ve třetím testu dosáhnul pěkného devátého nejrychlejšího času. Bohužel nastolené tempo technika nevydržela. Devátý čas zajel hned v první zkoušce další pilot Mazdy Steven Schierlinger, ale ani on se nedočkal cíle první etapy. Na druhém průjezdu Pierbachu uvíznul mimo trať. Nejrychlejším jezdcem jedné ze starších čtyřkolek, se kterou se držel hned za vozy R5, se už v první etapě stal Martin Fischerlehner. Místo loňského Fordu Fiesta R5 se v soutěži objevil za volantem Mitsubishi Lancer EVO 6.5. Nezbývalo mnoho a mohl se radovat z parádního čtvrtého místa, ale po chybě v předposlední zkoušce se propadnul o jednu příčku. Čtvrté místo absolutně a vítězství v rámci třídy 7.1 Fischerlehnerovi sebral Michael Lengauer za volantem o skoro dvě desítky let mladšího Subaru WRX Sti. Zajímavé výsledky přichystala kategorie vozů s jednou poháněnou nápravou, když se na startu neobjevil nikdo z premiantů loňského mistrovství. Vítězství při účasti jediného vozu kategorie R2 vybojoval Martin Ritt za volantem historického Volva 740 GL. Skalp Enrica Windische v Citroënu C2 R2 Max si připsal i třetí nejrychlejší muž kategorie Marek Štuksa za volantem Škody Felicia. Zajímavou techniku pilotoval i vítěz juniorské kategorie Alexander Baumgartner, který předváděl atraktivní jízdu za volantem Brouka. S tímto historickým klenotem si zároveň dojel pro triumf mezi historiky, kde skončil na druhém místě Jiří Petrášek s Opelem Ascona B.
Na Jänner 2019 nebude vůbec v dobrém vzpomínat Neubauer, který hned v první zkoušce nechal s poškozenou poloosou dvě minuty. Na start druhé zkoušky už bohužel nedorazil, když jej na přejezdu sestřelil civilní vůz. Jeho největší soupeř o titul Julian Wagner mezitím soutěž po první zkoušce vedl o skoro třičtvrtě minuty. Celá etapa se nesla v duchu dominance bratrů Wagnerových. Druhý Simon však ještě před poslední páteční zkouškou za svým o dva roky mladším sourozencem zaostával o dvě minuty. Juliana však v závěrečné zkoušce první etapy potrápila převodovka a jeho náskok se ztenčil na dvacet vteřin. Ve druhé etapě sice bylo zaděláno na duel dvou bratrů pocházejících z Lince, ale Simon znovu zajížděl pomalejší časy a pak jej zradila jeho Fabie R5. Už ze servisu kvůli problémům s motorem vyjížděl pozdě a inkasoval minutovou penalizaci, následně technika přestala sloužit úplně.
O třetí místo spolu v pátek bojovali Aigner a Keferböck. Druhý jmenovaný po odstoupení Neubauera musel čistit trať a jistě si představoval daleko lepší časy. Na konci dne spadnul o 6 sekund na čtvrté místo. Loňský vítěz se v sobotu hned ráno probojoval zpátky na třetí místo, ale nadále pokračoval jeho intenzivní souboj s Aignerem, který jej po dvanáctém testu znovu předstihnul. Keferböck ve snaze vrátit se zpět trochu přehnal tempo a v RZ 13 nechal deset minut v závěji. Do cíle dorazil jako šestý. Náročná třináctka nepřinesla štěstí ani Aignerovi, který na trati zaostal o tři minuty a v cíli se musel smířit s bronzem. Simonem Wagnerem uvolněné druhé místo totiž převzal Rigler s Fordem a udržel si jej až do cíle. Lépe pro něho příprava na Rally Sweden ani dopadnout nemohla. Do boje o bednu v chaotickém závěru mohl zasáhnout ještě Haneder, ale férové gesto uvolnění cesty rychlejšímu Riglerovi se mu v třinácté zkoušce stalo osudným. Vyjel mimo trať, poškodil chlazení a následně musel odstoupit. Pro jasné vítězství si do cíle extrémně náročné rally dojel debutant za volantem R5 Julian Wagner. Ač rakouský mladík vyhrál s náskokem přesahujícím osm minut, nemuselo se vítězství vůbec konat. V závěru vypadnul z trati a musel se spolehnout na pomoc obětavých diváků.
Výsledky 34. Int. Lietz Sport Jänner Rallye 2019
1. | Wagner Julian - Stein Anne Katharina | Škoda Fabia R5 BRR Baumschlager Rallye & Racing Team |
2:39:28,8 | ||
2. | Rigler Gerald - Heigl Jürgen | Ford Fiesta R5 ZM Racing Team |
2:47:49,9 | +8:21,1 +8:21,1 |
|
3. | Aigner Gerhard - Sztachovics-Tomasini Martin | Škoda Fabia R5 BRR Baumschlager Rallye & Racing Team |
2:48:31,1 | +9:02,3 +41,2 |
|
4. | Lengauer Michael - Thauerböck Andreas | Subaru WRX Sti Subaru Bamminger Rallye Team |
2:54:03,0 | +14:34,2 +5:31,9 |
|
5. | Fischerlehner Martin - Schmidt Catharina | Mitsubishi Lancer Evo 6.5 | 2:56:17,8 | +16:49,0 +2:14,8 |
|
6. | Keferböck Johannes - Minor-Petrasko Ilka | Škoda Fabia R5 Eurosol Rally Team Austria |
2:56:51,2 1:10 |
+17:22,4 +33,4 |
|
7. | Stitz Bernhard - Bachmayer Harald | Mitsubishi Lancer Evo VI | 2:58:56,6 | +19:27,8 +2:05,4 |
|
8. | Traxl Mario - Gallistl Michael | Mitsubishi Lancer Evo IX Race Rent Austria Team |
2:59:18,8 | +19:50,0 +22,2 |
|
9. | Desl Martin - Bergsmann Günther | Škoda Fabia R5 MSC Schenkenfelden |
3:01:01,1 | +21:32,3 +1:42,3 |
|
10. | Königseder Günther - Holzer Lukas | Lancia Delta Integrale 16V MSC Schenkenfelden |
3:01:20,5 | +21:51,7 +19,4 |
|
11. | Stürmer Horst - Zauner Renie | Audi Coupé Quattro | 3:02:16,7 | +22:47,9 +56,2 |
|
12. | Steinbock Markus - Pötscher Markus | Hyundai i20 R5 MSC Schenkenfelden |
3:04:49,5 | +25:20,7 +2:32,8 |
|
13. | Gündeseder Roland - Ratzenböck Georg | Mitsubishi Lancer Evo IX | 3:05:34,5 | +26:05,7 +45,0 |
|
14. | Kalteis Martin - Zemanek Markus | Mitsubishi Lancer Evo IX Rallye ABST |
3:09:23,7 | +29:54,9 +3:49,2 |
|
15. | Zitta Robert - Stemp Peter | Subaru Impreza STi N14 | 3:11:43,3 | +32:14,5 +2:19,6 |
Text : Martin „Rasghan“ Raška. Foto Jakub Marcoň
Komentář